Indien een bedrijf niet beschikt over medewerkers met een taalknobbel, zullen zij vaak een ervaren tekstschrijver inhuren om verkopende teksten op te stellen. Of moet het bedrijf een copywriter benaderen? In het bedrijfsleven worden tekstschrijvers en copywriters behoorlijk vaak verward. Toch zijn de functies niet volledig overeenkomend.
Hoewel beide functies inderdaad enkele raakvlakken hebben, zijn er ook degelijk verschillen tussen beide beroepen. Indien een bedrijf overweegt hulp in te schakelen op het gebied van teksten schrijven, is het verstandig dat het bedrijf het juiste persoon benaderd. In dit artikel zullen wij het verschil tussen de twee beroepen verduidelijken, zodat jij deze twee functies niet langer meer verward met elkaar.
Wat doen tekstschrijvers?
Het voornamelijk doel van tekstschrijvers is het opstellen van teksten om de lezer te vermaken of informeren. De teksten, die tekstschrijvers schrijven, zijn vaak redelijk lang. Tekstschrijvers zijn bijvoorbeeld vaak de makers van nieuwsberichten, websiteteksten en teksten voor tijdschriften.
Doordat de tekstschrijvers verantwoordelijk zijn voor het schrijven van langere, belangrijke teksten, is de correctheid van, zorgvuldigheid van en juiste spelling in de teksten van groot belang. De doelgroep van de tekstschrijvers is redelijk divers, waardoor de teksten begrijpelijk moeten zijn voor verschillende doelgroepen.
Wat doet een copywriter?
Ook een copywriter is verantwoordelijk voor het schrijven van teksten. Het doel van copywriters is daarentegen iets specifieker ten opzichte van het doel van tekstschrijvers. De copywriters willen namelijk altijd iets verkopen met hun teksten. Dit kan een product of dienst zijn, maar ook een idee of overtuiging. Zoiets kan niet worden verkocht door lange teksten te schrijven, waardoor de teksten van copywriters vaak kort en krachtig zijn. Bovendien maken de copywriters vaak gebruik van de internationale seo strategie. Hierbij zullen de copywriters te werk gaan voor bedrijven, die hun seo uitbesteden, zodat de betreffende bedrijven op termijn een grotere naamsbekendheid opbouwen en kunnen genieten van alle bijkomende voordelen.
Wanneer heb je wie nodig?
Tja, wie heb je nu nodig voor jouw bedrijf? Indien jij op zoek bent naar iemand die jouw brochureteksten helder en duidelijk op papier kan zetten, is een tekstschrijver zeker aan te raden. Indien jij liever iemand inhuurt die de pakkende, korte teksten op jouw website messcherp kan formuleren, is een copywriter hoogstwaarschijnlijk meer geschikt. Vaak is het belangrijk om jezelf af te vragen of jij met de teksten enkel wilt informeren of ook wilt verkopen. Indien jij de verkoop als doel hebt, kun jij het best kiezen voor een copywriter. Zij weten immers exact hoe zij de lezer kunnen overtuigen.