Webdesign Plek is dé website met alle informatie over een nieuw webdesign. Maar met alleen een mooi design ben je er nog niet. Mensen moeten immers jouw nieuwe design wel gaan zien. Daarom moet je werken aan jouw online vindbaarheid. Hoe je dat doet? Je leest het in dit blog.
Werken aan je SEO
Om ervoor te zorgen dat jouw webdesign door de juiste mensen wordt gezien, is het belangrijk om aan jouw SEO te werken. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat alle zoekwoorden die met jouw website en inhoud te maken hebben, verschijnen in de resultaten pagina’s van zoekmachines. Dit verhoogt de zichtbaarheid en leidt het verkeer naar jou toe.
Je kunt dit optimaliseren door metatags zoals title tags en description tags te maken, die Google helpen begrijpen waar jouw website over gaat. Ook kun je teksten schrijven met zoekwoorden erin die jouw doelgroep verder helpen. Zoals een tekst over het zoekwoord “milieuvriendelijk speelgoed” schrijven: “Hoe weet je of speelgoed milieuvriendelijk is?” met tips & tricks. Tot slot kun je nog proberen om aanbevelingen van andere websites te krijgen. Dat proces heet linkbuilding. Want online aanbevelingen gaan hand in hand met links naar jouw website.
Tip: SEO testen
Metatags gebruiken, teksten schrijven en linkbuilding doen. Begint het jou ook te duizelen? Dat geldt voor veel ondernemers. Daarom raden wij jou aan om SEO te testen. Te wat? Precies. SEO testen doe je met een online tool. Die houdt bijvoorbeeld bij of er metatags ontbreken, hoeveel links je krijgt van andere websites en op welke zoekwoorden jouw website goed zichtbaar is. Door SEO regelmatig te testen zie je dus niet alleen jouw voortgang. Maar ook waar je wat meer werk kunt verrichten om jouw online vindbaarheid verder te verbeteren.
Sociale media strategie
Sociale media vormen ook een belangrijk onderdeel van het verbeteren van de online zichtbaarheid. Door een social media strategie te creëren en inhoud op de verschillende platforms te plaatsen, bereik je heel veel mensen met jouw merk en producten. Je kunt deze methode gebruiken om bekendheid op te bouwen over jouw bedrijf. Tip: plaats af en toe een link naar jouw website in het bericht. Zo krijg je niet alleen meer zichtbaarheid, maar ook meer bezoekers van jouw website.
Marketing van inhoud
Inhoud is de sleutel als het gaat om het verbeteren van de online zichtbaarheid van jouw bedrijf. Mensen hebben inhoud nodig die ze kunnen vertrouwen en waarmee ze zich kunnen identificeren. Dus het creëren van informatieve teksten op de site en boeiende social media content zal je helpen om op te vallen. Daarnaast laat het publiceren van digitale informatiefolders of zelfs handboeken potentiële klanten zien dat je kennis hebt van jouw branche, wat hen terug kan leiden naar jouw website voor meer informatie of diensten.
Bonustip
Met deze inhoud bouw je een betrouwbare status op als expert. Gebruik die status dan ook in jouw SEO en social media. Door bijvoorbeeld een link naar de digitale informatiefolder in jouw tekst te zetten. Of een foto van de voorkant op social media te plaatsen. Hierdoor maak je nog meer mensen bewust van jouw inhoudelijke kennis. Dit verhoogt niet jouw online zichtbaarheid, maar wel jouw status. Met als gevolg dat mensen zich jou blijven herinneren. En dus naar jouw website of webshop komen als ze behoefte hebben aan jouw producten. Zoals een ledikantje als ze in verwachting zijn. Ook als ze al een half jaar geleden jouw informatiefolder hebben gelezen over “waar op te letten bij babyveilige ledikantjes”.
Met deze tips kun je jouw online vindbaarheid snel én kwalitatief verbeteren. Veel succes met het toepassen!