In de huidige maatschappij is online bekendheid een hot item. Wanneer we terug kijken naar een 10/20 jaar geleden was dit nog niet echt een happening. Men had een of meerdere fysieke winkels waar producten werden verkocht. Hierbij kwamen unique selling points(USP’s) zoals klantvriendelijkheid of goede aftersales bij kijken. Zo bouwde men goede relaties op met (terugkerende) klanten. Na verloop van tijd kwam de opkomst van internet. In het begin was het beperkt beschikbaar maar naar verloop van tijd werd het voor meerdere doeleinden gebruikt. In de begin dagen was vooral het “hello world’’ principe van toepassing. Men wilde een website online hebben, maar dat was het ook verder wel. In de loop der jaren is dit veel verandert. Zo zie nu veelal grote webshops die de dienst uit maken zoals bol, wehkamp maar ook een mediamarkt. Het is ook een stuk gemakkelijk om een webshop op te starten dan een fysieke winkel. Een webshop brengt nu eenmaal minder kosten met zich mee en kan gemakkelijk vanuit een woonhuis gestart worden. Maar hoe maak je nu een goede website waarmee je online bekend kunt worden?
Een juiste basis
Om te beginnen met een website heb je een goede basis nodig. Qua hosting van de website betekend dit dat je op zoek moet gaan naar de juiste partij en een pakkende domeinnaam moet registreren. Een goede hosting partij zal er voor zorgen dat de website snel benaderd kan worden en bij veel netwerk verkeer nog steeds goed kan presteren. Oké, laten we zeggen dat je de hosting en het domeinnaam inmiddels hebt geregeld. Nu is het van belang dat je een goede website ontwerpt. Dit blijkt vaak een vak apart te zijn. Veelal heeft men een bepaald beeld van een website, maar na realisatie blijkt dat deze totaal niet gebruiksvriendelijk is. Het inhuren van een online marketingbureau zou een goede oplossing kunnen zijn. Een goed online marketingbureau heeft ervaring en kan jouw wensen om zetten in realiteit, met daarbij een blik op de te bedienen klanten. Zij zullen er voor zorgen dat er een logische menu structuur wordt gerealiseerd en jouw huisstijl duidelijk terug komt in het design. Dit zijn tevens een van de belangrijkste punten van de website: een duidelijke menustructuur, huisstijl, goede content, maar ook een betrouwbare uitstraling is erg belangrijk.
Online marketing
Wanneer je website goed begint te lopen of juist wat meer in de spotlight gebracht moet worden komt online marketing wat meer om de hoek kijken. Online marketing kan op verschillende manieren worden toegepast. Het toepassen van online advertising kan ook op verschillende manieren. Zo kan er geadverteerd worden in zoekmachines zoals Google, maar er kan ook aan linkbuilding gedaan worden. Door te adverteren in zoekmachines kom je direct bovenaan in de zoekmachine, maar dit brengt wel kosten met zich mee. Per klik zal er betaald moeten worden. Een goedkoper alternatief zou linkbuilding kunnen zijn. Met linkbuilding wordt het linkprofiel van de website verbeterd door links vanaf externe websites naar jouw website. Dit kan zowel via betaalde artikelen maar ook met gratis artikelen kan dit gerealiseerd worden. Daarnaast is online marketing rondom de feestdagen erg belangrijk. Hierover lees je meer in dit artikel over: Marketing voor de feestdagen.