Waarom data gedreven Google AdWords aan te raden is

Er zijn ontzettend veel bedrijven die ervoor kiezen om in Google AdWords te investeren. Sterker nog, vrijwel iedere succesvolle webshop maakt actief gebruik van deze marketingtool. Dit is zeker niet gek, want AdWords is een van de beste online marketingtools die er bestaat. De Google zoekmachine is dé manier om door potentiële klanten gevonden te worden. Daarnaast zijn er veel websites die advertenties van Google op hun website tonen. Het is dan ook niet gek dat Google AdWords, een tool van Google zelf, je enorm kan helpen om snel door de juiste mensen gevonden te worden. De laatste tijd kiezen steeds meer mensen ervoor om gebruik te maken van data gedreven Google AdWords. Wat dit precies is en waarom ook jij dit systeem dient te gebruiken, lees je hieronder.

Attributiemodellen

Een Google AdWords attributiemodel is het model dat gebruikt wordt om waarde toe te kennen aan klik. Standaard heb je bij Google AdWords het last-click model. Dit betekent dat de conversie geheel wordt toegewezen aan de laatste advertentie waar een bezoeker op klikt. Er zijn echter ook andere attributiemodellen en het data gedreven Google AdWords attributiemodel is er hier een van. Wanneer je voor dit model kiest, wordt de conversie niet per se geheel aan één advertentie toegewezen. Dit is meestal een realistischer model, aangezien de kans groot is dat de gebruiker hiervoor ook al een advertentie heeft bekeken. Waarschijnlijk heeft ook deze advertentie bijgedragen aan de conversie. Het is dan ook belangrijk dat er ook waarde aan deze advertentie wordt toegekend. Anders loop je namelijk het risico dat je deze advertentie stopzet, terwijl de advertentie wel degelijk bijdraagt aan de conversies.

Is data gedreven Google AdWords beter?

Veel experts zullen beamen dat data gedreven Google AdWords beter is dan het single click attributiemodel. Als je een goed beeld wilt van hoe de campagne verloopt, is data gedreven Google AdWords nou eenmaal een stuk verstandiger. Je Google Ads attributiemodel aanpassen is echt niet altijd even eenvoudig. Google moet namelijk voldoende data verzameld hebben en hierna krijg je pas een goed beeld van je advertenties. Meestal duurt het ongeveer 30 dagen voordat je het attributiemodel kunt aanpassen. Je moet in deze periode uiteraard wel een aantal actieve advertenties hebben gehad.

Data gedreven Google AdWords uitbesteden

Wil jij optimaal gebruik maken van Google AdWords? In dit geval is het verstandig om dit aan een expert uit te besteden. Een expert kan je namelijk goed helpen bij het verzorgen van je campagnes. Op deze manier kun je er vrijwel zeker van zijn dat de advertenties ook daadwerkelijk tot resultaten leiden. Bovendien zal een expert goed in kunnen schatten welk attributiemodel in jouw situatie de beste keuze is.

 

Wil jij je campagnes echt zelf verzorgen? In dit geval is het aan te raden om de verschillende attributiemodellen van Google Ads goed te bestuderen. Zo kun jij voor jezelf nagaan welk attributiemodel jou het beste lijkt. Vaak zal dit ook een kwestie van proberen zijn als je nog niet zoveel ervaring met Google Ads hebt.