Online marketing of digitale marketing omvat alle marketingactiviteiten op het internet. Ze bieden veel voordelen ten opzichte van klassieke offline marketingacties. Gerichte afstemming, resultaten meten en budgetoptimalisatie: de lijst is te lang om op te noemen!
Hieronder worden de belangrijkste kenmerken en voordelen van de online marketing uitgelegd en leggen we uit wat het doelgericht gebruik ervan betekent voor je mediacampagnes bij een online marketing bureau Haarlem.
Welke kanalen zijn digitaal beschikbaar?
Digitale marketing” en “online marketing” vallen in verschillende kanalen. Hier bespreken we de “data gestuurde” kanalen. Dit zijn kanalen die met behulp van gegevens kunnen worden gemeten, gecontroleerd en geoptimaliseerd.
• Zoekmachine adverteren incl. Google Ads (voorheen Google AdWords), Winkelen & Bing Ads
Toon banners &, native advertenties op premium platforms en reach netwerken, via targeting en RTB – real-time biedingen
• Videoadvertenties op YouTube en via Realtime Bidding (hier een case study naar Programmatic Video)
• Social Ads Facebook reclame incl. Instagram en diverse andere platformen via targeting (geavanceerd: Facebook Ads – nu datadriven!)
• Ook audio “radioreclame” wordt digitaal en kan profiteren van de targeting mogelijkheden (meer info: Wat kan Programmatic Audio doen?)
• E-Mail Marketing is een zeer efficiënt kanaal
Daarnaast zijn er ook “niet-data gestuurde” maatregelen:
• Zoekmachine optimalisatie incl. optimalisatie van het YouTube-kanaal door SEO specialist Haarlem
• Social media redactionele, organische ondersteuning
Voordeel #1: Meet het succes van je campagne
Het meten van het succes van een campagne is zeker een van de belangrijkste voordelen van online marketing. Het succes van alle digitale maatregelen kan op veel plaatsen worden gemeten:
• in de playout: Hoeveel mensen hebben mijn reclame daadwerkelijk(!) gezien, hoeveel hebben er interactie gehad?
• in betrokkenheid: Hoeveel mensen kwamen hierdoor naar je website, wat waren ze geïnteresseerd in hoe intensief (winkel zoeken, adviseurs, producten, ….)?
• over de bekeringen: Hoeveel mensen bezochten een winkel, kochten online, schreven zich in op nieuwsbrieven, …..?
• Offline – Winkelbezoeken: ROI-berekening van online naar winkels
In feite biedt Google ons vandaag de dag de meting van winkelbezoekers na het klikken op online advertenties en zo kunnen we de ROI van de campagnes nauwkeurig bewijzen! Dit is momenteel uniek voor alle vormen van reclame.
Klantenreis & Attributiemodellering
Vervolgens kunnen we de interactie tussen de kanalen in individuele klanttrajecten analyseren en optimaliseren. D.w.z. welke kanalen werken op welk moment met welke boodschappen en hoe goed. Dit maakt het mogelijk om de kanaal- en budgetmix verder te optimaliseren.
Voordeel #2: Gerichte Targeting
Een ander belangrijk voordeel van alle aangeboden digitale marketingmaatregelen is de mogelijkheid om de doelgroepen zeer specifiek aan te spreken. Via een e-dialoog kun je inhoud afstemmen op basis van geslacht, leeftijd en regio te werk, maar afhankelijk van het platform hebben we specifieke mogelijkheden tot interesses (bijv. “huis renoveren”, “Green minds”, ….). Bovendien helpen interacties met onze eigen website ons om geïnteresseerde gebruikers weer aan te spreken (remarketing) en vergelijkbare waardevolle, nog onbekende mensen met zogenaamde “statistische tweelingen” te vinden en aan te spreken.
Er is de mogelijkheid om automatisch online campagnes te starten of te stoppen, afhankelijk van het lokale weer (weertargeting). Seizoensinvloeden en lokale factoren (vakantie, opening van concurrenten, ….) kunnen ook in aanmerking worden genomen bij de planning en voortdurende optimalisering.
Voordeel #3: interactie
Een van de belangrijkste voordelen van online marketing is dat het ook interactie mogelijk maakt, d.w.z. een retourkanaal biedt. In het eenvoudigste geval is dit een klik, maar ook de interactie met een reclamemedium (langer kijken, kaart in banner, videoweergave) betekent een grotere betrokkenheid dan bijvoorbeeld het bekijken van een poster, reclame of het luisteren naar een radiospot. Deze factoren kunnen worden gemeten, geëvalueerd en dus ook geoptimaliseerd.
Voordeel #4: Budget flexibiliteit
Een van de grootste voordelen van digitale marketingkanalen en -maatregelen is dat er geen sprake is van een begrotingsverplichting, d.w.z. dat budgetten op korte termijn kunnen worden verhoogd, verlaagd en/of uitgesteld afhankelijk van het succes.
Bron: Online Marketing bureau Haarlem